Verantwoordelijk in een groene toekomst

In 2002 begon Spreadshirt met grote plannen aan de e-commerce business. Sindsdien helpen we mensen om hun persoonlijke boodschap de wereld in te dragen, op producten die alleen voor hun zijn gedrukt, on-demand en dus hulpbronnenbesparend. Wat als start-up begon, is vandaag onderdeel van de Spread Group, een wereldwijd opererende groep van ondernemingen met meer dan 1.000 werknemers.

Als sterk groeiend bedrijf met eigen productievestigingen zijn we ons bewust van onze groeiende verantwoordelijkheid voor de planeet en de mens. We willen ons bedrijf met hogere normen duurzaam veranderen en positief beïnvloeden. In ons Corporate-Social-Responsibility Report kun je lezen hoe we in detail omgaan met het thema duurzaamheid.

We dragen vandaag de verantwoordelijkheid voor morgen.

Verantwoordelijkheid kun je meten. Hiertoe behoren het respect voor onze planeet, maar ook voor de mens, op de basis van duurzame zakenrelaties. Onze verantwoordelijkheid houdt ook in dat we ons eigen gedrag onder de loep nemen. We willen een balans tussen de groei van onze online business en het effect daarvan op het milieu.

ONZE PLANEET

Geen overproductie dankzij print-on-demand

Ons bedrijfsmodel heet ‘print-on-demand’. In tegenstelling tot normale producenten drukken we alleen datgene wat klanten hebben uitgezocht of zelf hebben ontworpen en dat pas als ze het bestellen. We produceren bovendien alleen het gewenste aantal, vanaf één exemplaar tot grote bestellingen. Sinds de oprichting van Spreadshirt ruim 20 jaar geleden behoort duurzaam produceren en handelen tot de DNA van ons bedrijf. Daar zijn niet alleen wij en onze planeet blij mee, maar ook onze klanten die minder dan twee procent van onze producten terugsturen. We zijn marktleider op dit gebied. En zelfs de geretourneerde producten krijgen een tweede leven omdat we ze doneren en recyclen.

Investeren in een duurzame & ecologische productie

We investeren regelmatig in moderne, milieuvriendelijke technologieën en producten. Onlangs hebben we voor 10 miljoen euro moderne Kornit Atlas printers aangeschaft. Bij het digital-direct drukken, onze standaard druktechniek, worden duurzame inkt en veganistische kleurpigmenten gebruikt. Het drukproces is bovendien bijzonder water- en stroombesparend. Sinds 2019 gebruiken we bij het verwerken van de orders in onze productie helemaal geen papier meer, hiermee besparen we omgerekend 767 bomen per jaar.

Onze eigen groene productlijn

T-shirt of hoodie – we houden van duurzame producten. Daarom breiden we ons assortiment steeds verder uit met veel producten die ecologisch zijn geproduceerd. De producten van onze eigen, meervoudig gecertificeerde premium-collectie zijn van biologische en milieuvriendelijke stoffen gemaakt en we hebben ook al andere bio-merken in ons assortiment. Tegen eind 2022 willen we het aantal groene producten ten minste verdubbelen. Op deze manier kunnen we onze klanten in bijna iedere productcategorie een duurzaam alternatief aanbieden. Verder werken we eraan om de herkomst, het materiaal en de certificaten van onze artikelen duidelijk kenbaar te maken.

Producten & opdrukken met een lange levensduur

Producten van hoogwaardige stoffen en materialen blijven bijzonder lang mooi en zijn dus ook bijzonder duurzaam. Ieder product wordt door en door getest voordat het aan ons assortiment wordt toegevoegd. We controleren de levensduur van de stoffen en de opdrukken in een reeks van testprints en we wassen ze diverse keren. Na het drukken testen we of er eventueel nog chemische residuen zijn, controleren we of de kleuren nog mooi zijn en of de verwerking optimaal is. We controleren ook regelmatig de feedback van de klanten over de producten die al langer in ons assortiment zijn om zo een constante kwaliteit te kunnen garanderen.

Hernieuwbare energie

Het overstappen op hernieuwbare energie is eenvoudig, maar heel belangrijk. Sinds 2020 dekken wij de elektriciteitsbehoefte van onze servers in de EU en ons hoofdkantoor in Leipzig volledig met groene stroom. Hetzelfde plannen we ook voor onze locaties in de VS.

ONZE MENSEN

Respectvolle samenwerking

Een open en respectvolle cultuur is het hart van de Spread Group. We waren het eerste Duitse bedrijf dat in 2011 een Feel-Good-Manager heeft aangenomen. Het aanbod voor werknemers omvat niet alleen yoga, after-work events of activiteiten voor kinderen - Feel Good betekent ook dat wij altijd flexibel inspelen op de veranderende omstandigheden en behoeften van onze werknemers. Als gezinsvriendelijke werkgever bieden we op vertrouwen gebaseerde werktijden en zijn we flexibel als het gaat om werken thuis of op kantoor. Onze overtuigingen geven we in onze Community-standaards door aan onze design-community. Sinds 2021 zijn we lid van de vereniging Charta der Vielfalt e. V. en zetten we ons publiekelijk in voor inclusie en diversiteit in het bedrijf.

Eerlijke arbeidsomstandigheden

Met onze gedragscode zorgen we ervoor dat onze leveranciers dezelfde waarden vertegenwoordigen en naleven die voor ons belangrijk zijn. De producenten van onze eigen premium-collectie moeten aan de hand van certificaten, lidmaatschappen en kwaliteitszegels eerlijke, onafhankelijk gecontroleerde arbeidsvoorwaarden aantonen. We kennen onze leveranciers in Bangladesch, Turkije en Portugal persoonlijk en hebben hun productievestigingen zelf bezocht om te kunnen garanderen dat deze voldoen aan onze standaards met betrekking tot de arbeidsomstandigheden en eerlijke betaling (zie hoofdstuk 5 van onze Gedragscode).

Faire overeenkomsten en eigen producties

Als betrouwbare werkgever bieden wij werknemers langdurige banen aan op onze kantoren en productievestigingen in Europa en de VS. Enkele collega’s werken al meer dan 10 jaar bij ons. En om dat ook zo te houden, ondersteunen we werknemers op allerlei wijzes. In samenwerking met kinderdagverblijven helpen wij hen bijvoorbeeld hun loopbaan voort te zetten terwijl hun kinderen in goede handen zijn – als dat is wat zij willen. Bij Spreadshirt zijn ook deeltijdbanen mogelijk. Dankzij interne en externe bijscholingen en workshops kunnen de medewerkers zich individueel verder ontwikkelen.

ONZE BUSINESS

Een sterke community

Met ons bedrijfsmodel kan iedereen met creatieve ideeën geld verdienen. Kunstenaars, designers, bedrijven of influencers: de Spreadshirt Marktplaats en de Spreadshops zijn er voor iedereen en genereren inkomsten. Onze services zijn gratis zodat iedereen mee kan doen. We zorgen bovendien voor het verzenden en de klantenservice. We zijn ons ervan bewust dat de creatieve ideeën en prestaties van onze community het echte hart van ons bedrijf zijn. Daarom hebben we een nauw contact met onze community en passen we onze vergoedingsmodellen aan als de markt hierom vraagt en delen op deze manier ons succes. En dat loont: van 2015 t/m 2020 zijn de uitbetaalde commissies van onze top 10 partners gestegen met 100%.

Een duurzaam bedrijfsmodel

Ook na 20 jaar print-on-demand is ons bedrijf zijn startup-spirit niet verloren. Wij zijn trots op de open werksfeer, de vlakke hiërarchieën en onze inspanningen om duurzame groei te bereiken. Ons management bewijst dat de groei van het bedrijf en de bevordering van een grote community elkaar niet uitsluiten. Alleen al in 2020 hebben we 17 miljoen euro aan commissie uitbetaald aan onze onafhankelijke ontwerpers.

Een groeiend bedrijf

In 2011 had Spreadshirt 300 mensen in dienst – vandaag de dag werken er meer dan 1.000 mensen uit 40 landen op onze locaties in Europa en de VS. Onze omzet groeide van 65 miljoen euro in 2011 tot 170 miljoen euro in 2020, met 9,8 miljoen bedrukte producten. Deze groei hebben wij te danken aan onze medewerkers in Duitsland, Polen, Tsjechië en de VS, die ervoor zorgen dat onze klanten dat wat ze krijgen ook mooi vinden.

Toekomstgericht denken

De weg naar echte duurzaamheid is lang We streven ernaar elke dag een beetje minder afval te produceren en onze ecologische voetafdruk steeds verder te verkleinen. In 2022 willen we alle Europese leveringen plasticvrij verpakken, gevolgd door onze verpakkingen op de Amerikaanse markt. Wij zullen doorgaan met het toevoegen van ecologische producten aan ons assortiment en duurzame aankoopbeslissingen vergemakkelijken en bevorderen. En ook bij de productie willen we onze energie-efficiëntie verder verbeteren en onze CO2-uitstoot zo veel mogelijk beperken.

Duurzaam ondernemen betekent voor ons een balans vinden tussen ons bedrijf, het milieu en de mensen. We handelen vandaag voor een groene toekomst.